Baron Gautsch

Název:

 

BARON GAUTSCH

Typ vraku:

 

loď - cestovní parník

Výroba:

 

1906-1908, Skotsko, loděnice Gourlay Bros. & Co.Ltd., Dundee v hrabství Forfal

Majitel:

 

Společnost Österreische Lloyd, Rakousko-Uhersko

Rozměry:

 

délka 84,5 m, šířka 11,64 m, tonáž 2.069 BRT

Posádka:

 

celkem ??, kapitán Paul Winter, 1. důstojník Luppis, 2. důstojník Tenze

Potopení:

 

13.08.1914, najetí na podvodní minu

Místo:

 

Chorvatsko, Istrie, západně od ostrova Brijuni – otevřené moře

GPS:

 

44o 56,4´N, 13o 34,7´E

Hloubka:

 

37 – 41 m

Ponory:

 

09.05.2014

Poznámka:

 

Baron Gautsch se vracel z Dalmácie, kde v Rabu a Malém Lošinji naložil cestující, plul nejkratší cestou k Terstu. Toho dne okolo ostrůvků Brijuni, rakousko-uherská minonoska Basilisk kladla řadu mořských min s cílem ochránit válečný přístav Pula. Kolem druhé hodiny odpoledne se nacházel Baron Gautsch na úrovni mysu Kamenjak, mnohem blíže břehu, než bylo armádou povoleno. Kurz ho vedl rovnou do minového pole. Na můstku panovala uvolněná nálada a nikdo se příliš nevšímal válečné lodi asi 3 nm vzdálené nalevo od přídi. Ze zádě Basilisku házeli do moře kotevní miny a sledovali, jak se k nim blíží velkou rychlostí parník. Brzo pochopili, že jede rovnou do nového minového pole. Ihned dávali zvukové signály a na stěžni vlály varovné signální vlajky, ale parník stále plul nezměněným směrem, až levým bokem narazil na minu. Několik minut po výbuchu se loď potopila. Na hladině se rozlila tlustá vrstva mazutu a v ní bojovali trosečníci o život. Přestože pomoc byla nablízku, nedostavila se včas. Posádkám Basilisku a torpédoborců Triglav, Csepel a Balaton se podařilo zachránit 159 lidí. Zahynulo 177 osob, většinou žen a dětí. Druhý důstojník Tenze se utopil s lodí, kapitán Winter a první důstojník Luppis byli zatčeni a uvězněni v Pule.

Loď leží na kýlu, na písčitém dně, v hloubce 41 m. Horní paluba a dřevěný kapitánský můstek už jsou pryč. Stěžně nejsou na původních místech, přední spadl a leží opřený o nástavbu, zadní byl odstraněn. Trup je velmi zachovalý a uprostřed levého boku je otvor po výbuchu velikosti 2x2 m. Na přídi zůstal kotevní naviják, obě kotvy jsou na svých místech. Vzhledem k tomu, že dřevěné části paluby už shnily, umožňuje denní světlo dobrou viditelnost v horních palubách a prostorech salonků a jídelny cestujících. Skla už vypadla ze svých rámů. Jeřáby záchranných člunů jsou vytočeny vně lodi. Přední komín se propadl do vnitřku lodi a leží šikmo nad prostorem kotelny.

   

 

Fotogalerie: Baron Gautsch

Záznamy: 13 - 24 ze 32
<< 1 | 2 | 3 >>