SS Turkia

 

Název:

 

SS TURKIA   (ex. SS Liverno)

Typ vraku:

 

loď – nákladní cargo

Výroba:

 

1910, Velká Británie, loděnice Earles Shipbuilding & Engineering Co., Hull (yard No. 562)

Majitel:

 

Velká Británie, Thomas Wilson Sons & Co. Hull, Eherman Wilson Line – SS Liverno

Řecko, Helleic Lines of P.G. Callimanopulos – SS Turkia

Rozměry:

 

délka 91,5 m, šířka 12,8 m, tonáž 1.671 BRT, pohon parní stroj s trojitou expanzí, rychlost 9,5 uzlů, jeden šroub

Výzbroj:

 

 

Posádka:

 

celkem

Potopení:

 

19.05.1941, exploze nákladu munice

Místo:

 

Egypt, Rudé moře, Zafarana Lighthouse

GPS:

 

00°00'00"N 00°00'00"E

Hloubka:

 

10 - 24 m

Ponory:

 

03.12.2012, 03.12.2012

Poznámka:

 

Po dokončení stavby lodě Liverno, v roce 1910, byla nasazena na různé plavby mezi Hullem, Londýnem, a na Jadranu. V roce 1911 mezi Hullem, Constantinople, Novosibirskem, Oděsou. Petrohradem a Constantinopolem. V roce 1916 plula mezi Hullem a Terstem. V husté mlze u Newcastelu 11.12.1923, pod vedením kapitána Harolda Newton, se střetl s parníkem Marie Rose. Trefil ho při pomalé jízdě doprostřed trupu. Kapitán po nárazu zvýšil rychlost, aby všech 18 členů posádky Marie Rose mohlo přestoupit na Livorno. Když byli všichni na palubě, tak couvl a parník se během 5 minut potopil. Liverno poté odlula do Hullu do suchého doku k opravám. Další nehoda byla 23.09.1926, na cestě z Patras do Londýna, kdy v nákladovém prostoru vypukl požár. Záchranná loď připlula k boku a přesunula náklad, když byl požár uhašen, opět náklad uložili a pokračovali v cestě. V letech 1920 – 1935 došlo k poklesu ruského obchodu a Elleman Wilson line reorganizovali loďstvo, v dubnu 1935 byla loď prodána společnosti West Hartlepool Shipping Company Ltd. A potom Helleic Lines of P.G. Callimanopulos Řecko. Tato společnost ji přejmenovala na SS Turkia. Před zahájením I.světové války plula na obchodní trase Manchester – Liverpool, Petrohrad a Rigou. Absolvovala celkem šest plaveb. Po I. WW byla zapojena do různých tras, vozila ovoce a hromadné náklady, například uhlí. V květnu 1941 plula Turkia s nákladem vojenského materiálu (výbušniny, malé letecké pumy, pneumatiky, svitky drátů, ingoty, vozidla se střelnými zbraněmi) z USA do Řecka. Protože vjezd do Středozemního moře bylo odsazeno německou armádou, plula okolo Afriky a směřovala do Suezu a pak dále do Řecka, do přístavu v Pireu. Nedaleko Zafarany vypukl požár ve 3 nákladovém prostoru, posádka opustila loď, od požáru vybuchl po 10 minutách náklad munice. Loď byla poškozena a potopila se. Krásně zachovalý vrak leží na písčitém dně, na kýlu, v hloubce 24 m. Loď má příďovou a záďovou vestavbu, čtyři nákladové prostory. Prostorná strojovna s kotli a parním strojem s trojitou expanzí z obou stran obklopena skladem uhlí je uprostřed lodi, Nad strojovnou je na levoboku lodní kuchyň, na pravoboku kajuta s koupelnou kapitána. Vrchní část nástavby kapitánského můstku je zborcená. Strojovna je dobře přístupná buď větracími světlíky, nebo otvorem po zborceném komínu. Ze strojovny je přístup i do nákladového prostoru #2.  Nákladové prostory jsou naplněny v obou patrech. V #1 jsou pneumatiky pro nákladní auta, kluba drátů, V #2 jsou také pneumatiky, auto baterie, cívky látky, náhradní díly k autům a dva nákladní vozy bez korby. V #3 jsou hlavě pneumatiky, část munice, letecké bomby (ta právě způsobily výbuch a potopení lodě). V #4 je pouze munice, letecké bomby a náboje do kanonů. Mezi #1 a #2 nákladovým prostorem je část jeřábu s předním i zadním ramenem. Prostor 3 nákladového prostoru a palubní přepážka mezi #3 a #4 je poničena výbuchem. V příďové nástavbě jsou ubikace posádky s kovovými postelemi a sklad materiálu. Na přídi jsou kotevní navijáky, na pravém je ještě kus řetězu, který končí na vnější straně boku lodi, levý chybí. Obě kotvy jsou odstraněny a nejsou ani u lodi na dně. V zadní nástavbě je sklad lanoví, náhradních dílů k lodi a strojovna kormidla, na palubě zádi jsou jeřábové navijáky a části zborcené nástavby. Čtyřlistý šroub s vysokým mohutným kormidlem, který je celý nad písečným dnem, zakončuje vrak. Celý vrak je bohatě zarybněn, uvnitř je několik druhů kaniců, ježovek a hejna drobných ryb. Stejně tak na palubě a okolo zádi jsou velká hejna malých rybek. Na vraku je hodně rybářských vlasců a několik částí rybářských sítí. Silonové šňůry a vlasce visí po obvodu vraku i přes různé konstrukce a otvory. Pozor při penetraci za možnost uvíznutí a zamotání do těchto překážek.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Pokud má někdo jakékoliv další informace nebo fotografie o této lodi nebo její historii, ocenili bychom, odeslání podkladů na info@wrecks.cz  za účelem aktualizace této databáze.

If anyone has any additional information or photos concerning this ship or its history, it would be greatly appreciated if it could be sent to info@wrecks.cz in order to update this database.       

 

Fotogalerie: Turkia

Záznamy: 13 - 19 ze 19
<< 1 | 2