Grumman F4F Wildcat

 

Název:

 

GRUMMAN F4F WILDCAT

Typ vraku:

 

letadlo - palubní stíhací letoun

Výroba:

 

1940, USA, Grumman Aircraft Engineering Corporation

Majitel:

 

USA, US Navy

Rozměry:

 

délka 8,763 m, rozpětí 11,582 m, výška 2,81 m, hmotnost 2.612 kg, vzletová 3.607 kg, jeden motor dvouhvězdicový čtrnáctiválec Pratt&Whitney R-1830-86, výkon 1180 HP (880 kW), rychlost 512 km/hod, dolet 2.050 km,

Výzbroj:

 

6x 12,7 mm kulomet M2 Browling (6x 240 nábojů); 2x 45,4 kg puma

Posádka:

 

celkem 1 pilot

Potopení:

 

 

Místo:

 

Francie, Lavandou

GPS :

 

43o 06,210´N, 06o 23,947´E

Hloubka:

 

52 m

Ponory:

 

02.06.09

Poznámka:

 

Wildcat byl počátkem II světové války nejvýznamnějším palubním stíhačem Spojených států. Původně měl být F4F dvojplošník, pokračovatel velmi úspěšné řady stíhaček F3F téže firmy, ale už na rýsovacích prknech se v roce 1936 začal rodit středoplošník. Trup F4F byl válcovitého tvaru, konce křídel a ocasních ploch byly hranaté, podvozek měl úzký rozchod kol. Sklápěcí křídla se objevila až od verze F5F-4. Japonská letadla Mitsubishi A6M ("Zero") jej svými vlastnostmi předčila, ale Wildcat byl dobře vyzbrojený a spolehlivý. Byl to přirozený palubní letoun, pro nějž bylo patrně snadnější přistání na lodi než na souši. Díky němu získala firma Grumman respekt ke svým nesmírně silným a robustním letadlům (F4F neměl žádné omezení rychlosti). První let 2.9.1936, od února 1940 sériová výroba. Bylo vyrobeno 7815 kusů. Jeho výroba pokračovala až do konce války, kdy byl využíván na doprovodných letadlových lodích. Byl vyráběn rovněž firmou Eastern Aircraft jako typ FM. Firma Grumman vyvinula rovněž průzkumnou verzi F4F-7 a plovákovou verzi.

 

Fotogalerie: Grumman F4F Wildcat