Aikoku Maru

Název:

 

AIKOKU MARU

Typ vraku:

 

loď - osobní loď, přestavěná na pomocný křižník, Ship No. 48519

Výroba:

 

1940, Japonsko, loděnice Tama Shipbulding, Tama, na vodu spuštěna 25.4.1940,

31.8.1941 přestavěná na pomocný křižník

Majitel:

 

Japonsko, Osaka Shosen Kaisha, Osaka, registr.: Osaka Merchant Marine (OSK)

Rozměry:

 

délka 150 m, šířka 20,2 m, výtlak 10.437 tun, motory diesel 2x Mitsubishi B&W s výkonem 15.833 HP, rychlost 17 uzlů, max 20,9 uzlů, dva šrouby

Výzbroj:

 

2x dělo ráže 140 mm, 6x dělo ráže 120 mm, 2x kanon AA 13,2 mm

Posádka:

 

celkem 133 členů + 400 pasažérů

Potopení:

 

17.02.1944

Místo:

 

Mikronésie, Truk Lagoon

GPS:

 

07o 22´14“ N, 151o 54´36“ E

Ponory:

 

07.05.2011, 17.03.2012, 27.04.2012, 08.02.2013, 24.02.2014, 14.11.2016

Hloubka:

 

40 – 64 m (paluba 49 m)

Poznámka:

 

Ozbrojený obchodní křižník Aikoku Maru byl zakotven v Truk Lagoon. Ráno 17.02.1944 v 8:15 – 8:30 hod shodily letadla z Intrepid a Esseex, bomby na loď a ta hned explodovala. Přední část lodi byla plně naložena municí, po zásahu do přední části nastal mohutný výbuch a příď až ke kapitánskému můstku byla rozmetána do okolí. Na lodi bylo 400 japonských vojáků z 1. Obojživelné brigády, kteří měli cestovat na Marshallovy ostrovy a neznámý počet členů posádky. Rázovou vlnou od výbuchu okamžitě zemřeli. Pozůstatky těchto obětí byly v roce 1984 vyzvednuty, zpopelněny, odvezeny do Japonska a rozptýleny do moře, po obřadu u hrobu neznámého vojína. Z vraku zůstaly zbytky můstku se základy komína a celá záď. Z přední části můstku se nechá penetrovat do strojovny. Na střeše strojovny jsou umístěna dvě protiletadlová děla. Nákladové prostory 4, 5 a 6 jsou vcelku. Z nákladového prostoru 4 se nechá dveřmi na levoboku vrchního patra vstoupit po můstek do koupelen mužstva. Mezi holdy stojí dva jeřábové portály. Na zádi je platforma s velkým záďovým dělem ráže 4,7“, porostlým korály. V záďové nástavbě jsou umývárny, vany, záchody a pisoáry, před nimi je strojovna jeřábu. Pod ní, v záďové nástavbě, je strojovna kormidla. Vedle nástavby leží na palubě další dělo. Oba šrouby a kormidlo jsou zabořeny do písčitého dna v hloubce 62 m. Je vidět pouze jedna lopatka a vršek dlouhého kormidla. Sestupové lano je upevněno na pravoboku, před můstkem.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pokud má někdo jakékoliv další informace nebo fotografie o tomto vraku nebo jeho historii, ocenili bychom, odeslání podkladů na info@wrecks.cz  za účelem aktualizace této databáze.

If anyone has any additional information or photos concerning this wreck or its history, it would be greatly appreciated if it could be sent to info@wrecks.cz in order to update this database.

 

Fotogalerie: Aikoku Maru