Fujikawa Maru

Název:

 

FUJIKAWA MARU    (Huzikawa Maru)

Typ vraku:

 

loď – osobní/nákladní loď, později upravená na transport letadel

Výroba:

 

1938, Japonsko, loděnice Mitsubishi Zosenho, Nagasaki  (Ship No. 45067)

1940 upravena pro transport letadel

Majitel:

 

Japonsko, společnost Toyo Kaiun K.K., Tokyo, reg.: marina Tokyo

Rozměry:

 

délka 132,6 m, šířka 17,83 m, ponor 10 m, tonáž 6.938 BRT, motor diesel Mitsubishi-Sulzer, 1840 HP, rychlost 14 uzlů, max rychlost 16 uzlů, 1 šroub

Výzbroj:

 

příďové dělo ráže 6“, záďové dělo ráže 6“

Posádka:

 

celkem 40 členů + 4 pasažéři (v době války až 162 členů)

Potopení:

 

18.2.1944, v 7:15 hod, zásah bombou a torpédem

Místo:

 

Mikronésie, Truk lagoon

GPS:

 

07o 17´15“N, 151o 51´44“E

Hloubka:

 

9 – 34 m (paluba 18 m)

Ponory:

 

04.05.2011, 06.05.2011, 21.03.2012, 23.04.2012, 26.04.2012, 08.02.2013, 23.02.2014, 19.10.2014, 03.09.2015, 14.11.2016

Poznámka:

 

Fujikawa Maru byla civilní nákladní loď, v roce 1940 byla zabavena pro japonské námořnictvo a zařazena v Indočíně pod velení 11 flotily. Zúčastnila se jako zásobovací loď v bitvě o Midway, jako součást skupiny Airon 7. Dne 12.9.1943 byla zasažena torpédem z ponorky USS Permit a musela se vrátit do Japonska na opravu. Následně 5.12.1943 byla zasažena torpédem bombardéry z letadlové lodi USS Yorktown a utrpěla menší škody. Proto připlula do Truk Lagoon, kde měla být opravena. Při leteckém náletu již 17.2. byla loď zasažena bombou a torpédem z letadlové lodě Bunker Hill, ale podařilo se ji udržet na hladině. Druhý den 18.2. ji bombardéry z Essexu zasáhli 1000 lb bombou, stále ještě bojovala a pálila ze všech zbraní, konečný útok podnikly dva torpédové bombardéry z Monterrey, zasáhly nakloněnou loď a ta se po mohutném výbuchu 18.2., přibližně v 7:15 hod potopila.

Vrak leží na kýlu ve vzpřímené poloze na písčitém dně. Vzhledem k malé hloubce a poloze vraku je vhodný pro venkovní prohlídku i pro celkovou penetraci. Na přídi je pěkně zachovalé dělo, porostlé korály. Přímo na přídi je stojící telegraf. Na zádi jsou telegrafy a po stranách odhazovače hlubinných bomb. Nákladové prostory jsou otevřené, stejně jako paluba můstku, kajut posádky i důstojnické koupelny. Penetraci lze udělat také otvory od torpéd, které potopily loď. Fujikawa má šest nákladových prostorů, v první jsou letecké náhradní díly, střelivo, nábojnice a závěsný lodní motor ke člunu, ve druhém holdu jsem složena tři letadla A6M Zero a jeden letoun A5M Claude, ve třetím jsou složeny sudy. Čtvrtý je až za strojovnou a je plný střeliva do kulometů, v pátém a šestém jsou lahve od piva a saké, porcelánové nádobí a nádrže na vodu. Strojovna a dílna je přístupná a pěkná pro penetraci. V dílně jsou stroje (soustruh frézy, dvě brusky, stojanová vrtačka, kompresor). Z dílny je vstup do skladu náhradních dílů. Podle motorů se dostanete do spodních pater strojovny. Ve strojovně jsou dva sklady náhradních dílů. Jeden je na elektromateriál, baterie a kompesor. Druhý je na  technické zařízení, zámečnické díly a náhradní díly k motorům. Vše dobře přístupné. Pěkná rozvodna s měřáky. Zábradlí, lávky a žebříky jsou zachovalé. Vlivem koroze se již propadl strop strojovny a komín. V záďové nástavbě je místnost se strojovnou kormidla. Zajímavý byl kompas na kormidle, ale už je demontovaný a uložený v muzeu.

Pokud má někdo jakékoliv další informace nebo fotografie o tomto vraku nebo jeho historii, ocenili bychom, odeslání podkladů na info@wrecks.cz  za účelem aktualizace této databáze.If anyone has any additional information or photos concerning this wreck or its history, it would be greatlyappreciated if it could be sent to info@wrecks.cz in order to update this database.   

 

Fotogalerie: Fujikawa Maru

Záznamy: 1 - 9 ze 9