Gosei Maru

 

Název:

 

GOSEI MARU 

Typ vraku:

 

loď – přímořská nákladní loď

Výroba:

 

1937, Japonsko, loděnice Tsurumi Seitetsu Zosen K.K., Yokohama  (Ship No. 43990)

Majitel:

 

Japonsko, společnost Koun Kisen K.K., Yamashija, reg.: marina Tokyo

Manager – Yamashita Kisen Kaisha, Kobe

Rozměry:

 

délka 82,3 m, šířka 12,2 m, ponor 6,2 m, tonáž 1.931 BRT, pohon parní turbínou na uhlí, rychlost 10 uzlů, max rychlost 12,7 uzlů, jeden šroub

Výzbroj:

 

 

Posádka:

 

celkem  členů

Potopení:

 

17.02.1944, zásah torpédem

Místo:

 

Mikronésie, Truk Lagoon

GPS:

 

07o 18´33“N, 151o 53´17“E

Hloubka:

 

3 - 38 m

Ponory:

 

09.05.2011, 16.11.2016

Poznámka:

 

Loď kotvila u ostrova Uman, když na ni zaútočily dva bombardéry Avenger z letadlové lodi USS Monterey a okamžitě po útoku se potopila. Vrak lodě je na otevřeném moři cca 250 m od ostrova Uman, leží na levoboku opřená o útes na svahu přídí dolů, poměrně v malé hloubce. Je vyvázaný bójkou a viditelný z hladiny, tak je lehko k nalezení. Velký čtyřlistý roub a kormidlo jsou v hloubce 7 m, příď v 38 m. Na zádi je malá strojovna, vhodná pro penetraci, ale se stísněným prostorem, max pro 4 potápěče. Vedle strojovny jsou zásoby uhlí pro parní stroj. Komín, nákladové jeřáby a další části nástaveb jsou poničené a leží na útesu. U strojovny jsou vidět zbytky koupelen pro posádku, dlaždičkové vaničky a sprchy. V nákladovém prostoru je množství torpéd sesypané na levoboku, část torpéd bylo při potopení vymrštěno z lodi a leží opodál vraku, stejně jako části nástaveb. Vrak obsahoval ještě pivní lahve a porcelánové nádobí, ale to už odnesli návštěvníci vraku v přestrojení za potápěče a divemastery. Můstek a přední nástavba je zcela poničena. Přední nákladový prostor je prázdný a zasažený torpédem. Velký otvor od torpéda je v prostoru mezi prvním a druhým nákladovým prostorem. Příď leží na písčitém dně, částečně zborcená od nárazu do dna. Levá kotva je spuštěná (řetěz pokračuje od vraku), pravá kotva je na svém místě. Na vraku je skvělá viditelnost, žádné proudy a vzhledem ke své malé hloubce, s použitím nitroxu jde o pohodový ponor s jednou lahví.

     

 

Fotogalerie: Gosei Maru