Heian Maru

Název:

 

HEIAN MARU 

Typ vraku:

 

loď – osobní loď – přestavěná na plovoucí základnu ponorek

Výroba:

 

1930, Japonsko, loděnice Osaka Tokkosho, Osaka, (Osaka Iron Works)

1941 přestavěná na plovoucí základnu ponorek

Majitel:

 

Japonsko, společnost Nihon Yusen Kaisha (NYK)

Rozměry:

 

délka 155,44 m, šířka 20,11 m, ponor 9,14 m, výtlak 11.616 tun, pohon 2x diesel motor Bermeister & Wain, výkon 13404 HP, rychlost 15 uzlů, max rychlost 18,38 uzlů, dva šrouby

Výzbroj:

 

2x dělo ráže 120 mm

Posádka:

 

celkem 150 členů

Potopení:

 

18.02.1944, zásahy bombami a torpédy

Místo:

 

Mikronésie, Truk Lagoon

GPS:

 

07o 23´00“N, 151o 51´13“E

Hloubka:

 

16 - 36 m

Ponory:

 

30.04.2011, 06.05.2011, 13.03.2012, 19.03.2012, 21.04.2012, 10.02.2013, 21.02.2014, 17.10.2014, 02.09.2015, 09.11.2016

Poznámka:

 

Luxusní loď Heian Maru byla postavena, v anglickém luxusním stylu, v roce 1930 v Japonsku za 15 milionů USD. Na svou první plavbu se vydala přes Pacifik do Seatlu a vytvořila rychlostní rekord. V době války, v roce 1941, byla přestavěna na plovoucí základnu ponorek. Dne 17.2.1944  zasáhl loď střemhlavý bombardér z USS Yorktown CV10, zasáhla ji bomba poblíž přídě a explodovala nástavba. Druhý den poškodily loď dvě torpéda letadel z USS Bunker Hill. Poté byla zasažena loď torpédovými letadly Avenger. To způsobilo další výbuch a loď se potopila. Je to největší vrak v laguně. Loď leží na levoboku, na písčitém dně, zádí ve větší hloubce. Kormidlo a oba šrouby jsou na svém místě. Šrouby mají čtyři listy, pravý (vrchní) je více porostlý korály a houbami, levý (spodní) je čistější, lépe zachovalý a oba jsou krásně viditelné. Od zádi se nechá plavat podle paluby, nástaveb a promenádních palub, až na příď. Levý kotevní řetěz je připevněn na ocelovou kotevní bóji, která leží na dně. Pravá kotva je na svém místě. Na přídi je dobře čitelný název lodi, kovovými nálitky na boku. Nápis je v japonštině i latinkou. Uvnitř je zajímavá prostorná strojovna, vhodná k penetraci, velké motory včetně doplňkového zařízení, mnoho měřáků, trubek, lávek atd. Dílny obsahující torpéda. Jsou zde uložené náhradní díly na ponorky a v promenádní palubě jsou uloženy náhradní periskopy k ponorkám. Viditelnost je horší. Penetrace do vnitřních prostor je možná. V prvním holdu jsou uloženy dělostřelecké náboje (celkem 5 ks), několik torpéd, jinak je prostor prázdný. V druhém holdu je dílna pro přípravu torpéd pro ponorky. Jeřábové konzole pro přesuny torpéd. Torpéda pro ponorky v různém stavu připravenosti, oprav a montáže. Nástavba můstku je dobře přístupná, pod můstkem, v podpalubí jsou kajuty mužstva, umývárny a toalety. Do hlubokého podpalubí je složitý přístup, bez průvodce nebo dobré znalosti je tento přístup nebezpečný. Na zádi je dobře viditelná a přístupná strojovna kormidla, jsou vidět velké ovládací válce a vršek hřídele kormidla. Pod strojovnou leží jeden utržený telegraf. Na zpáteční cestě nástavbami pravoboku narazíme na dvě kovářské kovadliny a v promenádní palubě na uložené náhradní periskopy k ponorkám. Viditelnost okolo vraku je horší, uvnitř je skvělá, ale pouze s dobrým světlem, protože sem neproniká světlo z venku.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pokud má někdo jakékoliv další informace nebo fotografie o tomto vraku nebo jeho historii, ocenili bychom, odeslání podkladů na info@wrecks.cz  za účelem aktualizace této databáze.If anyone has any additional information or photos concerning this wreck or its history, it would be greatlyappreciated if it could be sent to info@wrecks.cz in order to update this database.

 

Fotogalerie: Heian Maru