Junkers JU 52

 

Název:

 

JUNKERS JU 52

Typ vraku:

 

letadlo – třímotorové dopravní letadlo

Výroba:

 

Německo, Junkers & Co Dessau

Majitel:

 

Německo, Luftwaffe

Rozměry:

 

délka 18,9 m, rozpětí 29,25 m, hmotnost 6510/9200 kg, pohon 3x hvězdicový motor BMW 132T, každý o výkonu 533 kW, max rychlost 265 km/hod, cestovní rychlost 211 km/hod, dolet 870 km

Výzbroj:

 

1x kulomet MG131 ráže 13 mm ve vrchní věži, 2x kulomet MG15 ráže 7,92 mm, pumy do hmotnosti 455 kg

Posádka:

 

celkem 3 členové + 18 cestujících

Potopení:

 

konec II. Světové války, ustupující německá armáda ho zanechala na zamrzlém jezeru

Místo:

 

Norsko, jezero Hartvikvanet

GPS:

 

00°00'00"N 00°00'00"E

Hloubka:

 

7 - 12 m

Ponory:

 

 

Poznámka:

 

(Zdroj: Wikipedia a Roman Petran)

Dopravní letoun Junkers Ju 52 byl vyvinut šéfkonstruktérem Ernstem Zindelem jako nástupce úspěšných dopravních letadel Junkers W 33 a Junkers W 34. Jeho vývoj začal koncem 20. let jako zvětšená verze předchozích typů. Prototyp poprvé vzlétl 13.10.1930, poháněný jedním motorem BMW VII (výkon 725 k/541 kW). Protože výkony s jedním motorem nesplnily očekávání, byla masově vyráběná verze Ju 52/3m poháněna třemi motory. Typ se vyráběl přibližně v 20 variantách lišících se převážně typem motoru. Vznikla však i varianta vybavená plováky. Celkem bylo v Německu postaveno 4 835 strojů, z toho 2 804 pro potřeby Luftwaffe. Další stroje vznikly ve vichistické Francii pod označením AAC.1 Toucan, kde jejich výroba pokračovala i po skončení války. Produkce typu probíhala do roku 1952 také ve Španělsku a to pod označením CASA 352/3m. V civilní službě bylo Ju 52 využíváno v 30. a 40. letech mnoha leteckými společnostmi včetně Swiss Airu a Lufthansy (pro přepravu osob i nákladu). Během druhé světové války Ju 52/3m používala německá Luftwaffe, hlavně jako transportní letadlo. Stroje byly nasazené ve všech bojových operacích německých výsadkových jednotek. Účastnily se také pokusu o letecký most, který zásoboval obklíčenou 6. armádu ve Stalingradu. Prakticky ve všech operacích utrpěl typ velké ztráty. V bitvě o Stalingrad bylo zničeno skoro 500 ks těchto strojů. Ve Španělské občanské válce sloužil také jako (druholiniový) bombardér.

Po druhé světové válce létaly Ju 52/3m až do poloviny 50. let na vnitrostátních linkách ve službách Československých aerolinií. Přestavbu jejich pěti strojů pro potřeby civilního dopravního letectví provedla továrna Letov.

Vrak letadla leží na pravé straně ústí řeky do jezera v hloubce 7 m. Letadlo je částečně odstrojené, jeden motor s ocasní částí pohlcenou nánosem řeky. Jinak úžasně zachovalý.

 

Fotogalerie: Junkers JU 52

Záznamy: 13 - 14 ze 14
<< 1 | 2