Tirpitz

 

Název:

 

TIRPITZ

Typ vraku:

 

loď – bitevní loď, třída Bismarck

Výroba:

 

1935 – 1939, Německo, uvedení do služby 25.2.1941

Majitel:

 

Německo, Kriegsmarine

Rozměry:

 

délka 251 m, šířka 36 m, ponor 8,7 m, výtlak 42.900/52.600 tun, pohon 12 vysokotlakých kotlů Wagner, 3 turbíny Brown-Boveri, 3 třílisté šrouby, 4y70 m průměr 163.026 HP, rychlost 30,8 uzlů

Výzbroj:

 

8 x 380 mm (15 palců) (4×2), 12 x 150 mm (5,9 palce) (6×2), 16 x 105 mm (4,1 palce) (8×2), 16 x 37 mm (8×2), 20 x 20 mm (20 x 1) (později 90), 8 x 533 mm torpédomety, 4x letadlo Arado Ar 196 s 2 katapulty

Posádka:

 

celkem 2.608 členů

Potopení:

 

12.11.1944, nálet britských bombardérů

Místo:

 

Norsko

GPS:

 

00°00'00"N 00°00'00"E

Hloubka:

 

7 - 18 m

Ponory:

 

 

Poznámka:

 

Tirpitz byla druhá bitevní loď třídy Bismarck německé Kriegsmarine. Své jméno dostala podle německého admirála Alfreda von Tripitze. V pozdějších fázích druhé světové války byl Tirpitz kotvící v norských fjordech přezdíván (Osamělá) královna Severu.

Na vodu byla loď spuštěna 1. dubna 1939. Byla vyslána do Severního Atlantiku, kde se měla podílet na blokádě a narušování obchodních tras západních zásobovacích konvojů. Loď byla odeslána do norských vod, kde se skrývala ve fjordech. V září roku 1943 loď  velmi vážně poškodil útok speciálních britských miniponorek X-5 a X-7, které odvážně pronikly až pod samotný kýl lodi na jejím kotvišti v Altenfjordu. Toto poškození bylo natolik vážné, že loď přestala být definitivně schopna plavby na širém moři, což Němci velmi pečlivě tajili až do jejího potopení v listopadu 1944.  Díky spolupráci anglické zpravodajské služby a norského hnutí odporu byla loď odhalena, zjištěna obrana lodi a vypracován plán na její zničení. Kromě speciálních miniponorek byly vyvinuty i zvláštní obří miny, které byly schopné mohutnou loď vážně poškodit, každá z miniponorek nesla dvě dvoutunové nálože vysoce výkonné výbušniny. Miniponorky pronikly pod sítěmi chránící loď před torpédy a zaútočily na loď ze dna fjordu pomocí obřích mořských min. Kromě toho britské námořnictvo vyvíjelo i speciální letecké pumy, které byly schopné proniknout z boku přes protiponorkové sítě a poškodit plavidlo těsně pod čarou ponoru, tedy pod druhou pancéřovou bezpečnostní palubou umístěnou uvnitř lodi na čáře ponoru.

Během několika mohutných leteckých útoků provedených od dubna do října 1944 leteckými silami britského námořnictva i letadly RAF, byl Tirpitz dále několikrát velmi vážně poškozen a byl stále méně mobilní.

Po provizorních opravách byla loď odtažena k norskému přístavu Tromso, kde sloužila coby nepohyblivá dělostřelecká baterie. 12. listopadu 1944 byla loď definitivně potopena náletem RAF, pomocí superbomb Tallboy. V letech 1948 - 1957 byl její vrak částečně sešrotován, znovupoužit a část ho stále leží na místě potopení. Loď potopená náletem britských bombardérů a později kompletně rozebrána do šrotu. I tak zde zůstalo dost pozůstatků bitevní lodě.  Už na břehu jsou stále vidět krátery od speciálních pum a je zde památník vyrobený přímo z pancíře lodi Tirpitz. Při odlivu je vidět montážní plošina, která byla použita při rozebírání lodě. Nejvíc částí je na její pravé straně v hloubce 7 - 18 m.  Části nástaveb, kabely, rozvaděče, zbytky strojů, munice protiletadlových děl.

I na dně jsou patrné krátery a mezi hromadou "šrotu" najdete velké množství osobních věcí námořníků - boty, matrace,  polní lahve, pásky, hrnečky, kuchyňské nádobí. Asi nejunikátnější je stále zachovalý sešit psaný na stroji kousek od kotevního řetězu.

Hodně potápěčů by asi prohlásilo, že se nejedná o vrak, ale jakési šrotiště. Kdo ovšem zná  příběh této bitevní lodě, chlouby německého námořnictva 2 sv. války, toho dostane pieta místa kde leží to, co zůstalo z Tirpitz!

 

 

Fotogalerie: Tirpitz

Záznamy: 37 - 39 ze 39
<< 1 | 2 | 3 | 4