Grumman F6F Hellcat

 

Název:

 

GRUMMAN F6F HELLCAT

Typ vraku:

 

letadlo - stíhací letoun

Výroba:

 

Grumman Aircraft Engineering Corp

Majitel:

 

B

Rozměry:

 

délka 10,236 m, rozpětí 13,056 m, výška 3,988 m, hmotnost 4128 kg, vzletová 7025 kg, motor dvouhvězdicový osmnáctiválec Pratts & Whitney R-2800-10 Double Wasp, výkon 2000 hp,

Výzbroj:

 

6x kulomet M2 Browning 12,7 mm se zásobou 400 nábojů na 1 kulomet

Posádka:

 

1 pilot

Potopení:

 

14.5.1956

Místo:

 

Francie, Cavalaire

GPS :

 

43o 08,518´N, 06o 27,458ˇE, 43o 08,750´N, 06o 27,472ˇE 

Hloubka:

 

55 - 57 m

Ponory:

 

 04.06.09

Poznámka:

 

 V červnu 1941 obdržela fa. GRUMMAN AIRCRAFT engineering Corp.zakázku od US Navy na stavbu dvou prototypů „zlepšeného F4F“, stíhacího letadla, známého pod bojovým jménem Wildcat. Trup byl navržen jako samonosná skořepina z podélníků a přepážek s přinýtovaným potahem alcladových plechů. Byly položeny jako vertikální pásy od kabiny až k ocasu a tvořily charakteristickou paneláž.
Pilot seděl na nejvyšším místě trupu, pod ním byly umístěny palivové nádrže, opatřené samosvornými obaly. Kvůli zlepšení výhledu byla osa motoru skloněna mírně vpřed, výhled vzad byl však omezen vysokým hřbetem za kabinou. Proto byla za hlavou pilota v bocích trupu umístěna dvě okénka. Pilota, olejovou nádrž a chladič oleje chránil pancíř o váze 96 kg.

Třínosníkové křídlo, které se na trup napojovalo v jeho dolní polovině, mělo pět částí. Střední část v trupu obsahovala palivové nádrže o obsahu 946 l paliva. Vnitřní části křídla - až k linii sklápění obsahovaly podvozkové šachty - hlavní podvozkové nohy se po pootočení o 90 stupňů se tam sklápěly dozadu naplocho. Potah byl vyztužen pro uchycení závěsníků pro podvěšenou výzbroj. Vnější sklopné části se na kloubu otáčely vzad,  aby se mohly při hangárování přiložit na plocho  podél trupu. Zde byla umístěna křidélka kovové konstrukce, potažená plátnem. Štěpné klapky byly v celé délce křídla mezi křidélky a trupem. Ve sklopných částech křídla byla na každé straně umístěna baterie 3 kulometů Colt - Browning ráže 12,7 mm se zásobou 400ks nábojů na hlaveň.
. Ve vodorovném letu ve výši 7000 m dosáhl rychlosti 600 km/hod, při střemhlavém letu rychlosti 845 km/hod. K prvnímu bojovému nasazení Hellcatů F6F-3 perutě VF-5 US Navy letadlové lodě USS Yorktown a vzápětí perutě VF-9 letadlové lodě USS Essex došlo 31.srpna 1943 při útoku na ostrov Marcus. Do konce roku 1943 se Hellcaty F6F rozšířily na všechny letadlové lodě US Navy, kde nahradily starší F4F Wildcaty, které zůstaly pouze na eskortních lodích.