Bristol Blenheim
Název: |
|
BRISTOL BLENHEIM |
Typ vraku: |
|
letadlo – stíhač, lehký bombardér |
Výroba: |
|
Velká Británie, Bristol Aeroplane Company |
Majitel: |
|
Velká Británie, RAF |
Rozměry: |
|
délka 12,12 m, rozpětí 17,17 m, výška 3,05 m, nosná plocha 43,57 m2, hmotnost 3674/5670 kg, pohon 2x motor Bristol Mercuri VIII, výkon 840 hp, rychlost 426 km/hod, dostup 8315 m, dolet 1801 km |
Výzbroj: |
|
1x kulomet Vickers K ráže 7,7 m, 2x kulomet Browning ráže 7,7 mm ve věži, 2x kulomet Browning 7,7 mm pod přídí, 4x bomba 113 kg, 2x bomba 227 kg |
Posádka: |
|
celkem 3 |
Potopení: |
|
13.12.1941 |
Místo: |
|
Malta, 800 m východně od Xorb II - Ghagin |
GPS: |
|
00°00'00"N 00°00'00"E |
Hloubka: |
|
38 - 42 m |
Ponory: |
|
|
Poznámka: |
|
Letadlo leží na písčitém dně. Pravý motor má ohnutou vrtuli, levý motor má vrtuli odstřelenou od italské stíhačky Macchi C200. Bristol Blenheim byl britský letoun původně sestrojený jako lehký bombardér, za druhé světové války však užíván i jako noční stíhací a bitevní (v modifikaci Blenheim IF a Blenhleim IVF; menší množství letounů bylo pro tuto službu dodatečně modifikováno). Počátky vývoje letadla Bristol Blenheim spadají do roku 1934. O dvě léta později vzlétl první prototyp, který měl sloužit jako lehký bombardér. Byla postavena první série tohoto typu se vzduchem chlazenými hvězdicovými devítiválci Bristol Mercury VIII, která nesla označení Mk.I. Výzbroj byla tvořena pevným kulometem Vickers K ráže 7,7 mm a jedním pohyblivým kulometem Lewis stejné ráže ve vysunovací hřbetní věži Bristol B 1. Modernizované typy Mk.II aMk.III. však zůstaly v prototypech. Roku 1937 vznikl prototyp verze Mk.IV., která byla zmodernizována a lépe vyzbrojena než předchůdci. Sériové stroje poháněla dvojice motorů Bristol Mercury XV se vzletovým výkonem 666 kW. Británie však na začátku války postrádala noční stíhačku, která by byla schopna nést nově vyvinutý radar pro letadla AI Mk.III a IV, a tak bylo rozhodnuto, že k tomuto účelu budou použity právě Blenheimy. K přestavbě bombardérů na noční stíhačky Mk.IF a Mk.IVF došlo v roce 1938 a již od podzimu 1939 začaly napadat tyto stroje cíle v Evropě. Před příchodem modernějších a specializovaných Beaufighterů tak měly Blehneimy velký podíl na potírání německé noční ofenzívy. ---------------------------------------------------------- Pokud má někdo jakékoliv další informace nebo fotografie o tomto vraku nebo jeho historii, ocenili bychom, odeslání podkladů na info@wrecks.cz za účelem aktualizace této databáze. If anyone has any additional information or photos concerning this wreck or its history, it would be greatly appreciated if it could be sent to info@wrecks.cz in order to update this database. |