Momokawa Maru

Název:

 

MOMOKAWA MARU     (Momogawa Maru)

Typ vraku:

 

loď – osobní/nákladní loď pro přepravu dříví

Výroba:

 

1940, Japonsko, loděnice Kawasaki Dockyard C. Ltd., Kobe (Ship No. 47967)

postavena pro přepravu dříví z Ruské Sibiře, na ledové kry, pro společnost Kawasaki KK 18.06.1943 zařazena do služby IJN

Majitel:

 

Japonsko, společnost Kawasaki K.K., Kobe

Rozměry:

 

délka 107,3 m, šířka 15,2 m, ponor 6,94 m, tonáž 3.829 BRT, pohon parní turbína na uhlí, výkon 2.468 HP, rychlost 12 uzlů, max rychlost 14,93 uzlů, jeden šroub

Výzbroj:

 

1x záďové dělo

Posádka:

 

celkem  

Potopení:

 

17.02.1944

Místo:

 

Mikronésie, Truk Lagoon

GPS:

 

07o 20´N, 151o 53´E

Hloubka:

 

21 – 42 m

Ponory:

 

27.04.2012, 06.02.2013, 05.09.2015, 17.11.2016

Poznámka:

 

Momokawa byla postavena v roce 1940 pro přepravu sibiřského dřeva. Vzhledem k tomu, že trasa na Sibiř je ledová, byla loď vyztužena ocelí, což ji vybavilo pro vojenské účely. Byla zabavena v roce 1943 pro potřeby japonského námořnictva. Při kotvení na Truku17.2., byla bombardována, ale nebyla poškozena tak, aby se potopila. Druhý den dostala, při dalším náletu, zásah bombou. Hořící Momokawa se potopila. Šla ke dnu nejdříve zádí, poté celá loď. Vrak leží na levoboku na zvlněném písčitém dně v hloubce 42 m. Kotevní řetězy jsou spuštěny a šroub s kormidlem je nad dnem a je pěkně viditelný. V prvním holdu jsou díly k letadlům, křídla, trupy, přídavné nádrže, náhradní listy leteckých vrtulí a motory. Ve druhém holdu letecké díly, vrtule, letecké motory, části letadel, krycí plechy, pneumatiky, šasi nákladních automobilů. Ve třetím holdu jsou uloženy sudy s palivem. Čtvrtý a pátý hold je prázdný. Na zádi je umístěno záďové dělo, vedle je patrný poničený pravobok od zásahu leteckou bombou. Střední nástavba s kapitánským můstkem je přístupná, jsou tu koupelny s obloženými vanami, záchody, pisoáry i sprchy. Na můstku je podstavec kormidelního kola a telegraf. Vrchním světlíkem se nechá pohodlně vstoupit do prostorné strojovny. Strojní zařízení, rozvody, řídící a kontrolní panely, lávky, zábradlí. Hodně technických světel s opletenými skly, tlakoměry s krouceným přívodem, dobře čitelné teploměry. Při výstupu ze strojovny jsou po levé ruce na dně dveře, následuje chodba směrem k přídi, tudy se nechá vstoupit do můstku k sociálnímu zařízení posádky. Vše je ale pokryto vrstvou sedimentu. Na zádi je pěkné kormidlo a šroub. Viditelnost okolo vraku bývá horší, ale uvnitř při penetracích s dobrým světlem je dostačující. Doporučená směs EAN 28%. Sestupové lano je umístěno na pravoboku u můstku.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pokud má někdo jakékoliv další informace nebo fotografie o tomto vraku nebo jeho historii, ocenili bychom, odeslání podkladů na info@wrecks.cz  za účelem aktualizace této databáze. If anyone has any additional information or photos concerning this wreck or its history, it would be greatlyappreciated if it could be sent to info@wrecks.cz in order to update this database.