Plavi Jadran

Název:

 

MV PLAVI JADRAN  (ex. MV Mrcara)

Typ vraku:

 

loď – nákladní loď pro převoz sypkých materiálů

Výroba:

 

1952

Majitel:

 

Chorvatsko, Tonko Jureška, Pašman (Brodosplit Shipyard Ltd. Split)

Rozměry:

 

délka 35 m, šířka 5,5 m, tonáž 127 BRT, jeden diesel motor, jeden třílistý šroub, rychlost 7 uzlů

Výzbroj:

 

 

Posádka:

 

celkem

Potopení:

 

31.01.2018 v 18:20 hod, po kolizi s trajektem Tijat

Místo:

 

Chorvatsko, u ostrova Prvič nedaleko Vodice, cca 100 m od břehu Tijat (Jadrolinia)

GPS:

 

00°00'00"N 00°00'00"E

Hloubka:

 

 11 - 19 m (příď 19 m, záď 16 m)

Ponory:

 

16.06.2018, 16.06.2018, 21.06.2018, 15.06.2019

Poznámka:

 

Loď „PLAVI JADRAN“ převážela písek a sypké materiály mezi ostrovy. Ve středu 31.01.2018 plula okolo ostrova Prvič. Trajekt Tijan vyplul z přístavu Prvič Šepurine směrem do přístavu Prvič Luka (na trase Vodice – Prvič Šepurine – Prvič Luka – Zlarin – Šibenik). Když dosáhl plné rychlosti, tak narazil, v 18:20 hod, do levoboku nákladní lodi Plavi Jadran. Po nárazu se objevila velká trhlina do přední části nákladového prostoru a loď se ihned začala plnit vodou. Během několika minut se potopila do dvacetimetrové hloubky cca 100 m od břehu.

Na palubě byli v té době pouze dva členové posádky a ti se zachránili skokem do vody. Jeden doplaval na břeh ostrova, druhého zachránili bratři Ante i Mario Vlahov z Šepurina a vzal ho na palubu trajektu Tijat. Ani na trajektu nebyl zraněn nikdo z posádky ani cestujících, kteří cestovali z Vodice do Šibeniku. V nádržích nákladní lodi bylo pouze necelých 100 litrů paliva, tak nehrozilo ani ekologické znečištění moře.

Vyšetřování kolize je složité. Podle vyprávění vesničanů z Šepurina byla Plavi Jadran údajně špatně osvětlená, takže kormidelník Tijaty jí nemohl včas zahlédnout. Trajekt zase má dostatečné technické zařízení, aby plovoucí loď včas zaregistroval. Trajekt Tijan je nejoblíbenější místní loď linky Jadrolinia, která na této trase pluje již 60 let.

Vrak leží na písčitém dně v hloubce 19 m, na kýlu v ideální poloze. Díky ještě nedokončenému vyšetřování je veškeré zařízení stále na vraku. (To ale zřejmě nebude dlouho trvat a nezodpovědní potápěči postupně rozeberou artefakty.) Na můstku je dřevěné kormidelní kolo, lodní kompas, telegraf, vysílačka i DVD přehrávač. Na svém místě je i lodní zvon. V kuchyni je celé zařízení včetně zbytků zásob potravin a nápojů. Nákladový prostor je do 2/3 naplněn sypkým materiálem, nad ním se tyčí úplně nový hydraulický nakladač se lžící zabořenou do nákladu. Na přídi jsou vedle kotevních navijáků, složeny pytle s cementem o firmy Cemex, na pravé straně přídě je položena pomocná kotva. Obě hlavní kotvy jsou na svém místě plně vytaženy. V dílně i na palubě je plno nářadí (vrtačka, klíče, šroubováky, tlakové hadice….). Okolo vraku jsou ještě pohozeny osobní věci posádky, tašky, kalhoty i obuv.

Díky malé hloubce, dobré viditelnosti a plném vybavení vraku jde o jeden z nejhezčích lokálních vraků, vhodných i pro začínající vrakové potápěče.

 

----------------------------------------------------------

Pokud má někdo jakékoliv další informace nebo fotografie o tomto vraku nebo jeho historii, ocenili bychom, odeslání podkladů na info@wrecks.cz  za účelem aktualizace této databáze.

If anyone has any additional information or photos concerning this wreck or its history, it would be greatly appreciated if it could be sent to info@wrecks.cz in order to update this database.

 

 

 

 

Fotogalerie: Plavi Jadran

Záznamy: 37 - 48 ze 55
<< 1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>