Szent István

 

Název:

 

SZENT ISTVÁN 

Typ vraku:

 

loď – bitevní loď, třída Tegetthoff

Výroba:

 

17.01.1914, Chorvatsko, loděnice Ganz & Comp. Danubius A.-G. Rijeka,

17.11.1915 zařazen do služby

Majitel:

 

Rakousko-Uhersko, Válečné loďstvo

Rozměry:

 

délka 152,8 m, šířka 27,9 m, ponor 8,6 m, výtlak 20.000 tun, 12 kotlů Babcock & Wilcox a dvě parní turbíny AEG, vákon 25.000 HP, rychlost 20,5 uzlů  

Výzbroj:

 

hlavní výzbroj tvořilo 12 děl ráže 305 mm, umístěných ve čtyřech tříhlavňových věžích, v bočních střílnách 12 děl ráže 150mm, 20 děl ráže 75 mm, 4 protiletadlové kulomety, 4 podvodní torpédové hlavně, po jedné na přídi, zádi a obou bocích

Posádka:

 

celkem  

Potopení:

 

10.06.1918, zásah torpédem z malého italského torpédového člunu MAS 15

Místo:

 

Chorvatsko, 8 nm západně od ostrova Premuda

GPS :

 

45o08,00´N, 14o13,00´E

Hloubka:

 

45 - 66 m

Ponory:

 

 

Poznámka:

 

Szent István strávil převážnou část války ve vojenském přístavu Pula, kromě častých leteckých poplachů neměla posádka žádné zkušenosti v bojových podmínkách.

TV: Výpravný dokument o historii rakousko-uherského křižníku, při jehož potopení v červnu 1918 zahynulo i 26 námořníků českého původu.

Jadranský Titanik. Tak bývá nazývána rakousko-uherská bitevní loď Szent István ležící od roku 1918 na dně Jadranu. Režisér Petr Jančárek se za ní vypravil - jednak do historie, jednak na mořské dno. Unikátní záběry potápěčského týmu vedeného Zdeňkem Partynglem ukazují stav vraku 90 let po katastrofě. Zasvěcený výklad námořního historika Borise Gola a dalších odborníků přibližuje zajímavou konstrukci 152 metrů dlouhé lodě včetně zbraňového systému vyrobeného ve Škodě Plzeň, okolnosti stavby plavidla i zničení křižníku.
Zatímco potopení lodě Szent István 10. června 1918, při kterém zahynulo i 26 námořníků českého původu, bylo tragédií pro Rakousko-Uhersko, tehdy nepřátelská Itálie se radovala. Kapitán Luigi Rizzo totiž provedl husarský kousek: zlikvidoval obrovské plavidlo výstřely z malého torpédového člunu MAS 15. Desátý červen se tam dodnes slaví jako den italského námořnictva.