Tihany
Název: |
|
TIHANI |
Typ vraku: |
|
loď – nákladní parník |
Výroba: |
|
1908, Itálie, loděnice Terst |
Majitel: |
|
Rakousko-uhersko, společnost Ungaro - Croata |
Rozměry: |
|
délka 45,4 m, šířka 5,8 m, ponor 3,1 m, tonáž 204 BRT |
Posádka: |
|
celkem |
Potopení: |
|
17.12.1917, chyba navigace – náraz do útesu |
Místo: |
|
Chorvatsko, ostrov Unije, před obcí Unije, útes Školjič |
GPS : |
|
44o38´N, 14o14´E |
Hloubka: |
|
28 – 35 m |
Poznámka: |
|
Parní loď dostala jméno po maďarském městečku, většinu času plula podél východního pobřeží Jadranu. Ocelový trup měl ve svém středu ještě nástavbu, kde byl umístěn otevřený kapitánský můstek a za ním vysoký úzký komín. Dva stěžně s jeřáby obsluhovaly přední a zadní nákladový prostor. Za zadním stěžněm byl ještě vyvýšený salon s jídelnou pro posádku. V době I. světové války byl najat pro potřeby rakousko-uherského válečného námořnictva. 12.2.1917 se chybou navigace dostal do blízkosti ostrova Unije a narazil do útesu. Druhý den začaly práce na vyproštění lodě z útesu, ale marně. Loď se potopila 17.2., i se svým nákladem, 129 tun uhlí a vagónem oleje. Posádka se zachránila a tak nebyly žádné ztráty na životech. Loď je silně nakloněna na pravobok a leží na písčitém dně souběžně s břehem. Nástavby časem zmizely, šroub je odmontován, na přídi zůstal zachován kotevní naviják a jeřáby. Uvnitř v nákladovém prostoru je náhradní kotva, ale kouká z nánosu jen kousek. Kotevní řetězy se táhnou pod přídí a mizí pod lodí. Nákladové otvory jsou volné a dá se volně vplout dovnitř. |