Kensho Maru
Název: |
|
KENSHO MARU (Kensyo Maru) |
Typ vraku: |
|
loď – nákladní/osobní loď |
Výroba: |
|
1938, Japonsko, loděnice Tama Sanbashi Co. Ltd., Tama (Ship No. 44843) |
Majitel: |
|
Japonsko, společnost Inui Kisen K.K. of Kobe, reg.: marina Kobe |
Rozměry: |
|
délka 116 m, šířka 16 m, ponor 7,6 m, výtlak 4.862 tun, pohon diesel motor B&W, výkon 3450 HP, rychlost 15 uzlů, max rychlost 16,8 uzlů, jeden šroub |
Výzbroj: |
|
|
Posádka: |
|
celkem |
Potopení: |
|
18.02.1944, zásah torpédem a bombami |
Místo: |
|
Mikronésie, Truk Lagoon |
GPS: |
|
07o 22´29“N, 151o 50´29“E |
Hloubka: |
|
18 – 40 m |
Ponory: |
|
05.05.2011, 15.03.2012, 04.02.2013, 05.09.2015, 15.11.2016, 25.11.2017, 27.11.2017, 05.12.2018, 06.12.2018, 22.09.2019, 26.09.2019 |
Poznámka: |
|
Loď byla vyrobena v roce 1938 v Japonsku. Armádou byla používána na dopravu zvláštního nákladu. V prosinci 1943 byla v laguně na Kwajaleinu poškozena bombou a následným požárem. Aby se vyhnula potopení, najela na mělčinu. Byla dopravena na Truk k dalším opravám, kde zakotvila. Dne 17.2.1944 byla zasažena bombou letadla z USS Yorktown CV10 a druhý den ji napadla bombardovací letadla z USS Enterprise,USS Monterey a USS Bunker Hill CV17. Byla potopena 18.2.1944 zásahem torpéda do přední části a několika zásahy bombami na zádi. Leží mírně nakloněn na levobok. Nákladové prostory má z větší části prázdné. Pro penetraci je vhodná pěkná strojovna, která je dobře přístupná. Velký šestiválcový diesel motor, rozvaděče, čerpadla a všechny přístroje jsou přístupné a dobře viditelné. Celá strojovna se nechá proplout v několika patrech. Kapitánský můstek s telegrafem a kuchyň s dlažbou na podlaze, hrnce, pánve a velká kamna. Za prohlídku stojí palubní zbraně. Příďové dělo je hustě porostlé korály. Na přídi je spuštěný levý kotevní řetěz, pravá kotva chybí, v otvoru není vidět ani řetěz. Na zádi je krásné velké kormidlo a čtyřlistý šroub, který leží osou na dně. Jedna lopatka je zabořena kolmo do dna. Na palubě jsou zajímavé jeřábové navijáky a stále stojící jeřábové stěžně. Příďová i záďová nástavba je celá a přístupná. Na stěně strojovny prvního jeřábu (mezi I. a II. holdem) na pravoboku je upevněna náhradní kotva. Paluba mezi prvním a druhým nákladovým prostorem je částečně propadlá dovnitř vraku. Na vraku je na místní poměry velmi špatná viditelnost, kalivé bahnivé dno, je třeba dávat pozor na orientaci příď – záď. Ponor většinou začíná na můstku u komína. Vzhledem k prostorné a dobře přístupné strojovně a technickému zázemí okolo strojovny, přijatelné hloubce s možností využití nitroxové směsi je tu krásný ponor. Pro plánování směsi stačí hloubka 32 m (včetně prohlídky celé strojovny, kormidla a šroubu). Sestupové lano je na levoboku před můstkem. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Pokud má někdo jakékoliv další informace nebo fotografie o tomto vraku nebo jeho historii, ocenili bychom, odeslání podkladů na info@wrecks.cz za účelem aktualizace této databáze. If anyone has any additional information or photos concerning this wreck or its history, it would be greatlyappreciated if it could be sent to info@wrecks.cz in order to update this database. |