Nippo Maru
Název: |
|
NIPPO MARU |
Typ vraku: |
|
loď – nákladní cargo |
Výroba: |
|
1936, Japonsko, loděnice Kawasaki Dockyard Co., Kobe (Ship No. 42071) 1941 upravena pro přepravu vody |
Majitel: |
|
Japonsko, společnost Okazaki Honten K.K., Kobe, reg.: marina Kobe společnost Mitsubishi Zosensho K.K., Kobe společnost Nippon Kaiun K.K., Kobe |
Rozměry: |
|
délka 107,90 m, šířka 15,24 m, ponor 7 m, tonáž 3.764 BRT, ponor 7,23 m, pohon parní turbína, výkon 3.600 HP, rychlost 13 uzlů, max rychlost 16,34 uzlů, jeden šroub |
Výzbroj: |
|
|
Posádka: |
|
celkem |
Potopení: |
|
17.02.1944 |
Místo: |
|
Mikronésie, Truk Lagoon |
GPS: |
|
07o 22´53“N, 151o 54´32“E |
Hloubka: |
|
29 - 46 m |
Ponory: |
|
01.05.2011, 12.03.2012, 22.04.2012, 07.02.2013, 22.02.2014, 18.10.2014, 03.09.2015, 10.11.2016, 27.11.2017, 01.12.2018, 20.09.2019, 24.09.2019 |
Poznámka: |
|
Loď byla postavena v roce 1936 v loděnici v Kobe. V roce 1941 byla zabavena pro potřeby námořnictva, pro přepravu vojenského materiálu a přepravu pitné vody. Dne 17.2.1944 byla zakotvena na Truku, čerpala vodu, nakládala palivové dříví, vojenskou výzbroj, bojové tanky, nákladní automobily pro různé tichomořské ostrovy. Při leteckém útoku byla zasažena 500 lb bombami letadel z USS Essex. Vrak leží na kýlu mírně nakloněná na levobok, na písčitém dně. Záď je zabořena do zdvíhající skály, šroub ani kormidlo není vidět. Na přídi je spuštěna levá kotva s nataženým řetězem, pravá kotva je na svém místě. Na přední palubě leží malý tank, zbytky nákladních aut. Před můstkem je jedno převrácené dělo, druhé je upadlé na levoboku vedle lodě na dně. Ve dvou předních nákladových prostorech je jsou uložené miny a prázdné dělostřelecké partony. Na kapitánském můstku jsou telegrafy a další zařízení. Strojovna je přístupná zezadu do nástavby a bočními dveřmi na lávky. Má několik pater a stojí za prohlédnutí. Také můžeme do strojovny vstoupit otvorem po torpédu z levoboku, strojovnu proplout zespoda nahoru a vystoupit dveřmi do můstku. Ve vrchní nástavbě u strojovny je kuchyň (okna má z nástavby dozadu), plná zařízení. Bojler, velký sporák, hrnce, kastroly a další drobné kuchyňské zařízení. Za můstkem a strojovnou jsou nevybuchlé letecké bomby a na palubě leží dvě děla na podvozku s pneumatikami. Oba zadní nákladové prostory jsou otevřené a dobře přístupné. Jsou plné zásob pro japonské vojáky, lahve s pitím. V zadním nákladovém prostoru jsou uloženy základny k dělům, na palubě u holdu jsou uloženy hlavně k dělům. V záďové nástavbě je pěkná strojovna kormidla. Vrak je velmi zachovalý a dobře přístupný. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Pokud má někdo jakékoliv další informace nebo fotografie o tomto vraku nebo jeho historii, ocenili bychom, odeslání podkladů na info@wrecks.cz za účelem aktualizace této databáze. If anyone has any additional information or photos concerning this wreck or its history, it would be greatlyappreciated if it could be sent to info@wrecks.cz in order to update this database. |