San Francisco Maru

Název:

 

SAN FRANCISCO MARU  (San Franshisuko, Soko Maru)

Typ vraku:

 

loď – osobní/nákladní cargo

Výroba:

 

1919, Japonsko, loděnice Kawasaki Dockyard Co. Ltd., Kobe  (Ship No. 24755)

Majitel:

 

Japonsko, společnost Yamashita Kisen Kaisha, Kobe, reg.: marina Kobe

společnost Kokusai Kisen K.K., Tokyo

Rozměry:

 

délka 117,34 m, šířka 15,54 m, ponor 8,16 m, výtlak 5.831 tun, pohon parní stroj s trojitou expanzí, výkon 3.946 HP, rychlost 10 uzlů, max rychlost 14,27 uzlů, jeden šroub

Výzbroj:

 

1x příďové dělo 3“,

Posádka:

 

celkem 40 členů + 2 pasažéři

Potopení:

 

17.02.1944

Místo:

 

Mikronésie, Truk Lagoon

GPS:

 

07o 21´44“N, 151o 54´27“E

Hloubka:

 

46 - 63 m

Ponory:

 

04.05.2011, 05.05.2011, 13.03.2012, 18.03.2012, 25.04.2012, 06.02.2013, 10.02.2013, 11.02.2013, 25.02.2014, 19.10.2014, 21.10.2014, 12.11.2016, 17.11.2016, 29.11.2017, 03.12.2018, 06.12.2018, 24.09.2019, 26.09.2019

Poznámka:

 

San Francisco Maru je jeden z nejhezčích vraků na Truku. Vzhledem k velikosti, hloubce a nákladu je dobré rozdělit potápění na 2 – 3 ponory. Vrak leží na kýlu na písčitém dně. Levá kotva je spuštěna, pravá je na svém místě. Na přídi je přístupné kotevní zařízení, navijáky i řetězy. Je zde na platformě příďové dělo ráže 75 mm. V prvním nákladovém prostoru jsou umístěny letecké bomby, miny, dělostřelecká munice a krabice s detonátory k minám. V druhém, nejzajímavějším, nákladovém prostoru stojí cisternová nákladní auta, kolové montáže k letadlům, pod tím v mezipatře jsou plechové krabičky na jídlo, sklenice, porcelánové nádobí a vojenské baterky, ve spodní části je velký kovový kontejner (maringotka), vedle jsou dřevěné bedny s leteckými motory a dalšími díly k letadlům. Na palubě nad tím je šasi nákladního vozu a vedle na pravoboku jsou dva lehké tanky, vlevo jeden tank. Následuje kapitánský můstek, ze kterého zůstala jen kostra, kajuta kapitána, ubikace posádky. V roce 2012 se rozpadla přední část nástavby a přední stěna můstku spadla dopředu na tanky a cisternová auta. Na konstrukci můstku ještě visí stojan kormidelního kola a telegraf. V prostoru nástavby za můstkem je pěkná kuchyň. Za můstkem stál komín, ale ten je již poškozen a propadl se dovnitř. Prostorná strojovna je neporušená a dobře přístupná. Uprostřed stojí velký parní stroj s trojitou expanzí s výkonem necelých 4.000 HP. Lávky, schodiště, přístroje, čerpadla a ostatní zařízení je dobře viditelné a přístupné. Po stranách strojovny jsou velké zásoby uhlí do kotle. Ze strojovny se nechá, porušenou přepážkou, proplout rovnou do dalšího nákladového prostoru. Ten je plný munice do protiletadlových kanonů i drobné munice do kulometů. Za druhým jeřábovým stěžněm ve čtvrtém nákladovém prostoru jsou uložena torpéda. Na zádi už je pouze nástavba s otevřenou kormidelní strojovnou a technické zázemí. Kormidlo je natočené prudce vpravo, šroub je demontován. Sestupové lano je na levoboku u můstku, bóje je pod hladinou.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pokud má někdo jakékoliv další informace nebo fotografie o tomto vraku nebo jeho historii, ocenili bychom, odeslání podkladů na info@wrecks.cz  za účelem aktualizace této databáze.

If anyone has any additional information or photos concerning this wreck or its history, it would be greatly appreciated if it could be sent to info@wrecks.cz in order to update this database.


     

Fotogalerie: San Francisco Maru

Záznamy: 61 - 69 ze 69
<< 2 | 3 | 4 | 5 | 6