Dunraven
Název: |
|
DUNRAVEN |
Typ vraku: |
|
loď – nákladní cargo |
Výroba: |
|
Velká Británie, loděnice C. Mitchell & C., Iron Ship Builders |
Majitel: |
|
Velká Británie |
Rozměry: |
|
délka 82 m, šířka m, tonáž BRT, parní stroj, jeden šroub |
Výzbroj: |
|
|
Posádka: |
|
celkem |
Potopení: |
|
25.04.1876, náraz do útesu |
Místo: |
|
Egypt, Rudé moře, 12 km západně o Ras Mohamed |
GPS: |
|
27°42'22"N 34°07'02"E, 27°42'15"N 34°07'30"E |
Hloubka: |
|
18 – 30 m |
Ponory: |
|
24.11.2013, 19.03.2017 |
Poznámka: |
|
Loď vezla z Bombaje náklad vlny a bavlny. Při nárazu do reefu vypukl na lodi požár od parních kotlů a shořel celý náklad. Požárem poškozený trup lodi rychle podléhá korozi. Vrak leží kýlem vzhůru v hloubce 28m, leží na levoboku a pravobok se překlopil přes zbytek vraku. Přední půlka vraku je zborcená a špatně přístupná. Zadní polovina vraku se dá dobře penetrovat. Penetraci začínáme uprostřed lodi, máme před sebou dva velké parní výměníky. Za nimi je parní stroj, nahoře je vidět kliková hřídel, ojnice včetně jejich uchycení. Hlavy válců jsou zabořené do dna. Z technického zařízení strojovny zůstaly rozvody potrubí, převody, uchycení hřídele, lávky a zábradlí. Hřídel prochází celou lodí až ke šroubu se čtyřmi lopatkami. Jedna lopatka šroubu je zcela a druhá z půlky ulomená od nárazu do dna. Kormidlo je na svém místě. Na tomto vraku jde o klidný nenáročný ponor u útesu. Bez dobrého briefingu to bude pro potápěče jen hromada železa, přitom je to krásný vrak s historií. |