El Arish El Tor
Název: |
|
EL ARISH EL TOR (ex. Al Arish, El Tor) |
Typ vraku: |
|
loď - osobní/nákladní trajekt |
Výroba: |
|
1981, Norsko, loděnice Bergens shipbuildings, Bergen (Yard No. 794) |
Majitel: |
|
1981 – 1991 Egypt, společnost Misr Edco Sg. Col., Ltd., Alexandria 1991 – 2002 Egypt, společnost Sayed Nasr Navigation Lines Káhira |
Rozměry: |
|
délka 105 m, šířka 17,6 m, tonáž 4.609 BRT, pohon 2x dvanáctiválcové diesel motory, rychlost 19 uzlů, bowthuster pro krátké manévrování, dva šrouby |
Posádka: |
|
celkem členů |
Potopení: |
|
2002 |
Místo: |
|
Egypt, Safaga, před opravnou lodí, kousek od Salemu směrem ke břehu |
GPS : |
|
|
Hloubka: |
|
12 - 37 m |
Ponory: |
|
03.12.2009 |
Poznámka: |
|
Loď byla spuštěna na vodu 23.9.1980 a dokončena 31.3.1981 v Norsku pro egyptskou společnost Misr Edco Sg., Alexandrie. Měla 328 kajut pro 1025 cestujících a místo pro 150 automobilů na palubě. První jméno bylo El Tor, v roce 1991 byla přejmenována El Arish El Tor, od roku 1999 jméno Al Arish. Na přídi je kovový nápis jména lodi El Arish El Tor. Loď byla provozována mezi přístavy v Saudské Arábii a Egytě v Rudém moři. Na své poslední cestě z přístavu Jeddah do Safagy vypukl ve strojovně požár a způsobil velké škody. Proto se vrátila a zakotvila u Safagy proti lodním opravnám. Loď čekala na potřebné finance k opravě. Jednoho dne zmizela, všichni byli přesvědčeni, že odplula, ale po několika letech byla objevena na dně, kam se v noci potopila. Podle jedné verze byla potopena záměrně, protože dlouho neplatila přístavní poplatky a neměla peníze na opravu. Podle druhé verze to byl pojišťovací podvod. Vrak leží na levoboku na písčitém dně v hloubce 37 m. Pravý bok je v hloubce 12 m. Je dobře zachovalý, na palubě jsou záchranné čluny, stožáry, antény, kotevní řetěz, pěkné je i zadní schodiště, kormidla i lodní šrouby. Uvnitř vraku i v jeho blízkém okolí jsou různé kusy vybavení spojené s lodí. Lehátka, sedačky, hydranty, hadic. Pentrace je možná do chodeb i do zařízených kajut. Pěkná je příď s prodlouženým kýlem – vlnolam, na komíně je kovový znak (kormidelní kolo s písmeny SN), zadní vrata velká pro nájezd automobilů a malá pro vstup cestujících. I přes horší viditelnost je to krásný vrak, včetně penetrací. Občas ale zakáže kapitanát potápění na tomto vraku. |