Ghiannis D

Název:

 

GHIANNIS D    (ex. Shoyo Maru, Marcos)

Typ vraku:

 

loď - nákladní cargo

Výroba:

 

1969, Japonsko

Majitel:

 

1969 Japonsko, v roce 1975 změnila majitele a byla přejmenována na Markos. Posledním majitelem byl od roku 1980 Dumarc Shipping and Trading Corporation z řeckého Pirea, který dal lodi její poslední jméno, Giannis D

Rozměry:

 

délka 99,5 m, šířka 16 m, tonáž 2.900 BRT, šestiválcový motor o výkonu 3.000 HP, rychlost 12 uzlů

Posádka:

 

celkem  členů

Potopení:

 

19.4.1983, náraz do útesu

Místo:

 

Egypt, Abu Nuhas reef

GPS :

 

27o 34,42´N, 33o 55,24´E, 27°34,7059'N 33°55,4675'E

Hloubka:

 

4 – 27 m

Ponory:

 

24.09.2006, 28.11.2007, 30.11.2009, 01.01.2010, 09.12.2010. 28.12.2010, 06.12.2012, 03.01.2013, 24.11.2013, 27.06.2014, 25.11.2014, 22.03.2017, 28.12.2017

Poznámka:

 

Loď plula s nákladem dřeva z chorvatského přístavu Rijeka do saúdskoarabského přístavu Jeddah a jemenského Hodeidu. 19. dubna 1983 byl klidný den, nebyly žádné vlny. Kapitán byl už velmi unavený. Měl za sebou dlouhé vyřizování formalit u vstupu do Suezského průplavu a náročnou plavbu Suezským průplavem a zálivem. V Gubalské úžině předal řízení prvnímu důstojníkovi. Ten udělal drobnou navigační chybu a nákladní loď Giannis D narazila přídí, v plné rychlosti, do severozápadního výběžku útesu Shaab Abu Nuhas. Po šesti týdnech se loď rozlomila a sklouzla do hloubky. Celá posádka byla zachráněna.

Vrak leží na písčitém dně v hloubce 27 m. Příď má opřenou o útes, záď podle útesu ve větší hloubce. Šroub je zabořený v patě útesu. Celý vrak je natočen na levobok. Samostatná příď leží na levoboku otočená o 90°, vnitřek je prázdný. Kýl přídě je poškozen od nárazu na reef. Na palubě přídě jsou kotevní navijáky se spuštěnými řetězy. Na vnější straně přídě je měrka ponoru, ocelové nálitky na trupu. Celá střední část lodi se rozsypala, zůstaly pouze části trupu nákladových prostorů, pacholata, víka nákladových šachet, jeřábový stěžeň spadlý na levobok. Ve zbytcích rozvalených holhů je část nákladu prken, která loď vezla z Rijeky. Zachovalá je zadní část vraku. Loď má jeden šroub, který je s ohnutými lopatkami opřený o korálovou patu útesu. Záď je natočena o 45° na levobok. Obsahuje kapitánský můstek, strojovnu, sociální zařízení (WC, umývárny, sprchy, šatny a místnost pro posádku). Strojovna je prostorná, dobře přístupná k penetraci. Uvnitř je jeden velký dieselový motor s odhalenými vahadly na ventilech. Na přední stěně je velký elektropanel plný jističů. Vlevo nahoře na panelu je tabulka s japonským nápisem. Pravá strana strojovny obsahuje velké bojlery na ohřev teplé vody, lávka s náhradními ventily k motoru. Pozor: u stropu je hladina pokryta ropnými produkty, olej a nafta. Na levé straně strojovny je údržbářská dílna, té vévodí velký soustruh, stojanová vrtačka a bruska. Strojovna je plná potrubních rozvodů. Díky velké návštěvnosti potápěčů, je ve strojovně málo sedimentu a tím i menší kalivost. Přístup do strojovny je možný z několika směrů. Nejlepší je světlíkem na stropě strojovny, dále chodbou od sociálek a dveřmi nástavby ze zadní části paluby. Další zajímavostí je strojovna kormidla, je přístupná z příčné chodby za strojovnou. Uvnitř je osazena hřídel kormidla, nad ní ležatý hydraulický válec ovládaný elektromotorem a hydraulické rozvody. Na zadní nástavbě je komín pro odvětrání strojovny, na něm je z obou stran umístěno písmeno „D“, logo společnosti Dumarc – majitele lodi. Nad zádí je velký jeřábový portál, který končí až čtyři metry pod hladinou.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pokud má někdo jakékoliv další informace nebo fotografie o tomto vraku nebo jeho historii, ocenili bychom, odeslání podkladů na info@wrecks.cz  za účelem aktualizace této databáze.

If anyone has any additional information or photos concerning this wreck or its history, it would be greatly appreciated if it could be sent to info@wrecks.cz in order to update this database.

 

Foto: Ghiannis D

Záznamy: 1 - 12 ze 49
1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>