Salem Express

Název:

 

SALEM EXPRESS  (سالم اكسبريس) –  (ex. Fred Scamaroni)

Typ vraku:

 

loď - osobní/nákladní trajekt

Výroba:

 

1965, Francie, loděnice Constructions Navales et Industrielles de la Mediterranee, La Seyne

Majitel:

 

Egypt, společnost Smatour Shipping Company (od roku 1988)

Rozměry:

 

délka 114 m, šířka 17,8 m, výtlak 4771 tun, pohon 4 x osmiválcový diesel motor o celkovém výkonu 11.100 kW, rychlost 19,5 uzlů, dva šrouby

Posádka:

 

celkem 72 členů

Potopení:

 

16.12.1991, náraz do reefu

Místo:

 

Egypt, Safaga,

GPS :

 

27°59'26"N 34°27'15"E , 26°39'01"N 34°03'48"E

Hloubka:

 

10 - 33 m

Ponory:

 

19.11.2005, 01.01.2006, 27.09.2006, 27.09.2006, 26.11.2006, 27.11.2006, 04.12.2009, 04.12.2009, 08.12.2010, 27.12.2010, 27.11.2014, 27.11.2017, 01.01.2018, 28.12.2018, 28.12.2018

Poznámka:

 

Trajekt Salem Express byl postaven francouzskou společností Constructions Navales et Industrielles de la Mediterranee v La Seyne v roce 1965. Na moře byl spuštěn pod jménem Fred Scamaroni. Technické parametry lodi: délka 114 m, šířka 17,8 m, výtlak 4771 tun, 4 osmiválcové dieselové motory o celkovém výkonu 11.100 kW, rychlost 19,5 uzlů.
Loď byla několikrát prodána, přejmenována a provozována na různých trasách. Až nakonec v roce 1988 byla koupena egyptskou společností Samatour Shipping Company, která ji přejmenovala na SALEM EXPRESS (سالم اكسبريس – Salem je chlapecké jméno, nedotčený). Pro tuto společnost se trajekt plavil po Rudém moři mezi přístavem Jeddah v Saudské Arábii a Suezem až do prosince 1991, kdy se potopil nedaleko od egyptského přístavu Safaga

Na svou poslední plavbu vyplul Salem Express z přístavu Jeddah v Saudské Arabii. Kvůli opravě motoru vyrazil s dvoudenním zpožděním. Vezl převážně poutníky vracející se z Mekky. Udávaná oficiální kapacita trajektu byla 650 osob - 578 pasažérů a 72 členů posádky. Svědci ovšem udávají, že na lodi byl více než dvojnásobný počet pasažérů, udává se až 1600 osob. Kapitánem lodi byl zkušený Hassan Moro, který díky svým znalostem vplouval do přístavu v Safaze jižním obloukem mezi pevninou a útesy Hyndman. Obvyklá cesta vede severním obloukem kolem Panorama Reefu, kde je moře pro velké lodě dostatečně hluboké a tím pádem daleko bezpečnější. Tato trasa je ale o více než dvě hodiny delší, než cesta, kterou zvolil kapitán Moro. V noci z 15. na 16. prosince 1991 se zhoršilo počasí, moře bylo rozbouřené a nikdo nemohl z kapitánského můstku útesy Hyndman dobře vidět. Salem Express narazil do nejjižnějšího z útesů Hyndman, který nedosahuje velikosti ani jedné třetiny potopeného trajektu. Náraz ovšem způsobil trhlinu v trupu na přídi a tak se loď 16. prosince 1991 kolem půl jedné ráno potopila. Vzhledem k tomu, že vše proběhlo nečekaně a rychle, nebyl spuštěn žádný ze záchranných člunů, které až dosud leží na mořském dně. Velká část cestujících byla v té době v kajutách, takže jejich šance na přežití byly nulové. Z přeplněného trajektu se zachránilo jen 180 osob. Pomohlo jim doplavat na břeh jen to, že je proud snášel směrem na pevninu. Odhaduje se, že tragédii nepřežilo více než 1000 osob. Počtem obětí se potopení trajektu Salem Expres řadí mezi největší katastrofy novodobých dějin.

Vrak trajektu leží na pravoboku na písčitém dně. Okolo vraku je plno materiálu, modré vlnité plechové střechy palub, záchranné čluny a další díly opadané z trajektu. Vnitřek je dobře přístupný bočními dveřmi a demontovanými zadními nájezdovými vraty. Chodby jsou plné zavazadel pasažérů, několik osobních automobilů a nákladní tahač. Zkušenější potápěči se dostanou, s velkou opatrností, i do kajut a strojovny. Chovejte se tady s úctou, protože ve vraku jsou ostatky mnoha cestujících a vrak je považován za hromadný námořní hrob.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pokud má někdo jakékoliv další informace nebo fotografie o tomto vraku nebo jeho historii, ocenili bychom, odeslání podkladů na info@wrecks.cz  za účelem aktualizace této databáze.

If anyone has any additional information or photos concerning this wreck or its history, it would be greatly appreciated if it could be sent to info@wrecks.cz in order to update this database.

 

Foto: Salem Express

Záznamy: 13 - 24 ze 51
<< 1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>